izložba Top secret, galerija Nano



Novi projekt multimedijalnog umjetnika Davora Mezaka višedjelna je ambijentalna i svjetlosna instalacija koju čini niz raznorodnih medija: light-boxovi s tekstom, dva video-rada, fotografije te ispisi grafitom po zidu. Rad je prvenstveno britka kritika suvremenog hrvatskog društva i njegovih anomalija te problematizira dijametralno suprotne percepcije o našoj zemlji, ovisno o izvoru informacija. Koncept je baziran na slici koju imaju stranci (točnije Amerikanci) o nama, definiranu vodičem CIA-e koja vodi perverzno detaljne zabilješke o svakoj zemlji svijeta. Nasuprot idealizirane slike o ''zemlji s tisuću otoka, netaknutom prirodom i domaćom hranom'', svijet nas zapravo vidi kao bučne i primitivne Balkance sklone ratovanju, tučama i roštiljanju janjaca, a o našoj prelijepoj obali pišu kao o zagađenom odlagalištu starih auta i perilica rublja. Stoga autor koristi te najčešće floskule tj. predrasude kao glavni dio rada aplicirajući ih na light-boxove u plavoj boji Europske Unije. Na putu za ulazak u EU autor upozorava i na šest vrsta mafija na koje je hrvatsko društvo danas raslojeno, ispisujući ih grafitom po zidu u vidu rukopisa koji asocira na prijeteća pisma. To su politička, bankarska, građevinska, medicinska, duhanska, turistička i sportska mafija, a koloristička pozadina koja poput kulise prati ove natpise je znakovito crvene boje.
Posebno je intrigantna činjenica da je Davor napravio ovaj rad još tijekom prošle godine anticipirajući time aferu WikiLeaks. Njegov osnivač Julian Assange, istovremeno osporavan i obožavan, predložen je za Nobelovu nagradu za mir za svoju neprikosnovenu borbu za istinom. Jer narod ima pravo znati kakvu sudbinu mu kroji šačica moćnika!!
Ovim je projektom, dakle, Davor značajno kritički zaoštrio svoj izričaj prema društveno angažiranoj umjetnosti. Socijalno osvješten i iziritiran katastrofalnom društveno-političkom situacijom u zemlji, ovaj umjetnik odlučio je reagirati na svoj način, uz pomoć njemu karakterističnog novomedijskog umjetničkog instrumentarija. Turbulentno tranzicijsko vrijeme o čemu svakodnevno svjedočimo prepuno malverzacija, korupcije, propadanja domaćeg gospodarstva, nelegalnih pretvorbi, rasprodaje imovine te bogaćenja na račun građana, ostavlja neizbrisiv trag na svakog pojedinca. Pokušavajući pronaći svoju poziciju u takvom obezglavljenom i iščašenom sustavu brutalnog kapitalizma, konzumerizma i materijalizma, Davor komentira situaciju s dva video-rada. U prvom, finom ironijom komentira situaciju snimajući trojicu debelih, vidno pijanih Hrvata koji pametuju o političkoj situaciji, dajući svoja 'ingeniozna' rješenja za istu. Scena koju svakodnevno možemo vidjeti u sitne sate po opskurnim prigradskim, ali i onim boljim kafićima. Drugi vido-rad prikazuje radnike propalog 'Sljemena' koji su tražeći svoja prava danonoćno štrajkali ispred Sabora spavajući u šatorima. Trpka i bolna slika otpuštenih radnika učestalo se ponavlja ove godine s kulminacijom u vidu aktualnih prosvjeda. Gotovo se svakodnevno okuplja nekoliko tisuća građana svih profila koji traže ostavku Vlade.
Od slike zemlje s rajskim plažama, blagom klimom i ‘zabranjenim lijepim guzama', do slike zemlje u kojoj penzioneri redovito kopaju po smeću mali je korak, ovisno o kutu gledanja. Autor je odredio svoj kut, a na nama je da sami odredimo svoj.

Ivana Gabrić



                                       

Performance u galeriji Greta povodom dolaska Pape.